GRUTSK!

Wat een fantastische dag gisteren voor onze ijsclub en Burgum! Na een dag heel hard werken waren we er klaar voor: de eerste marathon op natuurijs voor vrouwen en mannen in Fryslân! En dat de belangstelling zo enorm groot zou zijn hadden we niet durven voorspellen. Op een gegeven moment zijn we maar gestopt met tellen, de schatting is dat er zo’n 3500 tot 4000 toeschouwers zijn geweest. Veel, heel veel complimenten hebben we mogen ontvangen, zowel van de rijders en rijdsters als van de KNSB en van de toeschouwers. En daar doe je het allemaal voor! De IJsclub “Bergum” en Burgum staan goed op de (ijs-)kaart!!!
ijsbaan 20221214 publiek rotated
En dat hadden we alleen met de bestuursleden niet kunnen bereiken. Manmachtig kwamen er vrijwilligers opdagen om ons te helpen met de opbouw van de boardings en het plaatsen van dranghekken en reclame uitingen. Ruim op tijd waren we er klaar voor, tussendoor geregeld overleg hebbende met coördinator Willem Hut over de stand van zaken en wat er nog moest gebeuren. Ook de mensen die de marathonsectie van de KNSB inhuurt, wisten precies wat ze moesten doen. Met zwaar materieel van Cor van den Adel werden de door Berend van der Weg zo zorgvuldig geplaatste ûnderbynbankjes weer aan de kant geschoven om plaats te maken voor rijplaten waardoor de wagen en bus van de wedstrijdleiding zonder weg te zakken op hun plaats gereden konden worden. Door de media werden kabels aangelegd voor de verbindingen benodigd voor de rechtstreekse uitzending op tv en radio. Vele reporters waren de hele dag aanwezig om verslag te doen van de voorbereidingen en de wedstrijd. Het hele mediacircus kwam langs. Mensen van de EHBO Burgum en Ambulancepersoneel van de medische dienst van de schaatsbond stonden paraat voor evt. ongemakken en calamiteiten, gelukkig is er niets noemenswaardigs gebeurd. De Taperij had met het personeel de horeca voorzieningen goed voor elkaar, ze hebben de complete voorraad snert en rookworsten van een bekende KNSB sponsor verkocht. De leverancier wist niet wat hem overkwam, de voorraad bedoelt voor twee marathon wedstrijden er compleet doorheen. Binnen het clubgebouw waren diverse vrijwilligers doende om vrijwilligers, bondsmensen, juryleden en wedstrijdcommissarissen van een natje en een droogje te voorzien. De gemeente Tytsjerksteradiel regelde de verkeerstroom door het dorp met personeel/verkeersregelaars en bebording. Kortom, van alle kanten kwam er hulp en daar zijn we als bestuur iedereen die heeft meegeholpen zeer erkentelijk voor. Ook de mensen en diensten die ik hier onverhoopt ben vergeten te noemen.

Voor de verslagen van de wedstrijden verwijzen we u naar de diverse media. Zelf hebben we door alle drukte niet veel meegekregen van de wedstrijden, vooral niet die van de vrouwen. Maaike Verweij won de wedstrijd bij de vrouwen.

Bij de mannen ging de overwinning naar Gary Hekman.